0
مجموع:0 ریال
12 آذر 1399

یاقوت‌ ها از چه خانواده‌ ای هستند

یاقوت‌ها از چه خانواده‌ای هستند

نام یاقوت یا کراندوم ریشه‌ای هندی دارد و جزو خانواده‌های کراندوم یا یاقوت می‌باشد. ترکیبات آن‌ها متشکل از AL2O3 یا همان ترکیب اکسید آلومینیوم هستند که به دلیل وجود عناصر واسطه در ترکیبات این نوع سنگ‌های قیمتی به رنگ‌های متفاوتی یافت می‌شوند. معمولا دو رنگ از این خانواده‌ی سنگ های قیمتی مشهور هستند. یاقوت قرمز یا رابی، و یاقوت کبود یا سفایر از انواع محبوب آن‌ها محسوب می‌شوند. معمولا، تنها نوعِ رنگِ قرمز آن رابی و باقی رنگ‌های موجود سنگ یاقوت در گروه سفایر قرار می‌گیرند. در این مقاله یاقوت‌ ها از چه خانواده ای هستند را باهم بررسی میکنیم.

یاقوت‌ها از چه خانواده‌ای هستند

ویژگی سختی بالای یاقوت

یاقوت پس از الماس سخت‌ترین کانی موجود در جهان است که با درجه‌ی سختی ۹ شناخته شده است و به همین دلیل معمولا انواع بی‌کیفیت این سنگ‌ها برای ساخت ابزار تراش، صیقل و سمباده مورد استفاده‌ی جواهر سازها و سایر صنایع قرار می‌گیرد.

یاقوت‌ها نیز همانند الماس دارای ارزش بالایی هستند به طوری که نوع با کیفیت آن با الماس هم‌وزن خود برابری می‌کنند. رنگ قرمز آن دارای درخشش فوق العاده می‌باشد.

مردمان باستان تصورات جادویی درباره‌ی یاقوت داشتند که بر اساس این باور معمولا قطعه‌ای از این سنگ گرانبها را در نزد خود نگهداری می‌کردند. در ادامه به اعتقادات برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جنگجویان برمه اعتقاد داشتند که همراه داشتن یاقوت، آن‌ها را شکست ناپذیر خواهد کرد. می‌توان گفت در ابتدا چنین سنگ‌های قیمتی در دوره‌ی ویکتوریا و ادوارد مورد استفاده قرار می‌گرفته که نشان از عشق و صمیمیت بوده است.

اروپاییان نیز معتقد بودند که یاقوت می‌تواند آن‌ها را سالم، ثروتمند، دانا و موفق گرداند که همگی سرچشمه گرفته از ویژگی عشق موجود در این سنگ قیمتی است.

سرجان مندویل در یکی از کتاب‌های خود باور خود را بر صلح و آرامشی که در پی همراه داشتن سنگ یاقوت می توان بدست آورد را اذعان کرده و همینطور معتقد است این سنگ می‌تواند جان و مال آدمی را در مقابل دشمنان حفط کند. از توصیه‌های سرجان مندویل در استفاده از این سنگ در انگشتر حلقه و دستبند است که بهتر است برای دست سمت چپ مورد استفاده قرار گیرد که در آن صورت تاثیر آن بر روی بدن بیشتر خواهد بود.

اروپاییان بر این باور بودند که این سنگ می‌تواند از آن‌ها در مقابل طلسم‌های مختلف محافظت کرده و تضمین ثروت، حکمت، زیبایی و عشق و همینطور احساسات رمانتیک باشد.

یاقوت‌ها از چه خانواده‌ای هستند

رنگ یاقوت

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد رنگ قرمز این سنگ رابی و سایر رنگ‌های موجود یاقوت در گروه سفایر قرار می‌گیرند. یاقوت در صورت خالص بودن دارای رنگ قرمز درخشان است که هر بیننده‌ای را تسخیر می‌کند. اما در صورت وجود ناخالصی می‌تواند در رنگ‌هایی چون بنفش، قهوه‌ای، زرد و صورتی نیز موجود باشند.

تشخیص نمونه‌ی تقلبی یاقوت

همواره در مقابل سنگ‌های قیمتی نمونه‌های تقلبی آن نیز توسط سودجویان در بازار سنگ‌های قیمتی موجود است. برای اینکه در خرید این سنگ قیمتی دچار مشکل نشوید ویژگی‌های زیر را در نظر داشته باشید.

معمولا یاقوت‌هایی در سایز بزرگ و با کیفیت بالا بسیار با ارزش و گرانبها هستند. در صورتی که به چنین موردی برخوردید بسیار دقت کنید. چون ممکن است این یک نوع تقلبی از سنگ‌های لعل یا اسپینل باشد.

بهتر است برای تشخیص اصل از نوع تقلبی یاقوت با دقت به داخل این سنگ توجه کنید. اگر ناخالصی های سیاه رنگی را در آن مشاهده کردید، این سنگ اصل و همان یاقوت قرمز می‌باشد.

گالری طلا و جواهر اونیکست

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
برگشت به بالا
Scan via WeChat App to follow Graff