0
مجموع:0 ریال
24 مهر 1399

از ارزش یاقوت سرخ چه میدانید؟

از ارزش یاقوت سرخ چه می‌دانید

بیشتر افراد بر این اعتقادند که سنگ‌های قیمتی همگی دارای انرژی‌های ماورائی هستند و همراه داشتن آن می‌تواند حس خوبی را به ما انتقال دهد. سنگ‌های قیمتی همگی در شرایط سختی به وجود می‌آیند و دارای زیبایی خیره کننده‌ای هستند و ترکیب آن با زیورآلات، می‌تواند جواهرات شگفت‌انگیزی را به وجود بیاورد. رنگ و تراش‌های بی‌نظیر این سنگ‌ها می‌تواند زیبایی آن‌ها را وصف ناپذیر کند.

شما از ارزش یاقوت سرخ چه می‌دانید؟ چه فوایدی دارد؟ چگونه پدید می‌آید؟ دلیل رنگ قرمر آن چیست؟ وِیزگی‌های یاقوت سرخ چیست؟ یاقوت سرخ از دیرباز مورد توجه مردم و اشراف زادگان و نماد ثروت و قدرت بوده است. مردم بر این باور بودند که این سنگ می‌تواند باعث افزایش خون‌رسانی و انرژی حیاتی بدن باشد.

ویژگی‌های یاقوت سرخ

از ارزش یاقوت سرخ چه می‌دانید

یاقوت سرخ از نظر سختی دومین کانی مهم بعد از الماس در جهان شناخته شده و زمانی که کانی کوارندوم در طیف رنگی صورتی تا قرمز و بنفش قرار گیرد یاقوت سرخ تشکیل می‌شود که معمولا به آن روبی نیز گفته می شود. یاقوت‌ها بر اساس نوع و درجه خلوص خود قیمت گذاری می‌شوند و گاها قیمت آن چند برابر قیمت الماس نیز برآورد شده و رکورد صدهزار دلار در هر قیراط را به خود اختصاص داده است.

شاید با خود بپرسید که چگونه یاقوت‌ها رنگ‌های مختلفی از طیف رنگی آبی و قرمز را به خود می‌گیرند. دلیل آن وجود برخی ناخالصی‌ها از مواد دیگر است و سرخی یاقوت قرمز نیز به دلیل وجود مقادیر ناچیزی کرومیوم است. از سایر رنگ‌های محبوب و گران‌بها از یاقوت می‌توان به رنگ کبود آن اشاره کرد که همچون یاقوت قرمز دارای ارزش بالایی است.

وجود نمونه‌های صنعتی این سنگ، روش تشخیص آن را از نمونه‌ی اصلی بسیار سخت کرده است و به همین دلیل گرید بندی این سنگ قیمتی نیز نیازمند دانش و اطلاعات در حوزه‌ی سنگ شناسی است. با این حال می‌توان توسط روش‌های زیر نیز به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد.

روش‌های تشخیص یاقوت اصل از تقلبی

همیشه می‌توان در حوزه ی صنایع نمونه‌های تقلبی مشابه اصل را تولید و در بازار عرضه کرد که به طبع قیمت کمتری نسبت به نمونه‌ی اصلی خود دارند و گاها عدم تشخیص این دو از هم باعث کلاهبرداری و جای دادن نمونه‌ی تقلبی به نمونه‌ی اصل، فریب مشتریان را به همراه دارد. در ادامه مواردی که می‌توانید یاقوت سرخ اصل را از نمونه‌ی صنعتی آن تشخیص دهید را بیان خواهیم کرد.

از ارزش یاقوت سرخ چه می‌دانید

توجه به رنگ و بازتاب نور

رنگ می‌تواند یکی از موارد بسیار مهم در تشخیص نمونه‌ی اصل باشد. به این صورت که نمونه‌های اصل یاقوت کبود در مقابل نور چراغ دارای درخشندگی و شفافیت هستند و نمونه‌های تقلبی و صنعتی آن رنگ کدری نسبت به نمونه‌ی اصل دارند. رنگ قرمز بسیار تیره می‌تواند نشانگر سنگ گارنت باشد. اگر پس از بررسی متوجه شدید که طیف رنگی قرمز در همه جای سنگ یکسان نیست یا دارای خراش می‌باشد، آن سنگ نمونه‌ی صنعتی یا تقلبی است و به طبع باید قیمت پایین‌تری برای آن در نظر گرفت.

آزمایش میزان سختی

سعی کنید توسط یک شی فلزی روی آن خراش ایجاد کنید. اگر به نتیجه نرسیدید آن مورد می‌تواند یک نمونه‌ی اصل باشد. معمولا سنگ‌هایی که دارای درجه‌ی سختی بالایی همانند الماس و یاقوت هستند جز الماس و سنگ مشابه توسط هیچ شی دیگری خراش برنمی‌دارند. پس در صورت اصل بودن، فروشنده نگران این آزمایش نخواهد بود.

گالری طلا و جواهر اونیکست

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
برگشت به بالا
Scan via WeChat App to follow Graff