0
مجموع:0 ریال
27 مرداد 1399

الماس را بیشتر بشناسیم

الماس را بیشتر بشناسیم

هر سنگ قیمتی به دلایل ویژگی های منحصر به فردی که داراست می‌تواند محبوب و با ارزش تلقی شود. یکی از ویژگی هایی که افراد را به سمت سنگ های قیمتی سوق می‌دهد زیبایی و شفافیت بی نظیر این سنگ ها است. این سنگ ها علاوه بر زیبایی، به دلایل خواص درمانی که دارند باعث افزایش محبوبیت آن‌ها در میان مردم شده است. در مقاله الماس را بیشتر بشناسیم سعی داریم به یکی از زیباترین و گرانبهاترین سنگ های قیمتی جهان بپردازیم که سخت‌ترین کانی موجود در جهان نیز محسوب می‌شود.

الماس یکی از شگفت انگیزترین کانی های موجود در جهان است که به دلایل زیبایی و ساختار منحصر به فردش از دیرباز مورد توجه همگان قرار گرفته. الماس تنها سنگ قیمتی است که تنها از یک عنصر در طبیعت ساخته شده است.

تاریخچه‌ی الماس

جالب است بدانید واژه الماس (Adamas) در یونانی به معنای تسخیرناپذیر است و تنها کانی قیمتی است که فقط از یک عنصر موجود در طبیعت یعنی کربن ساخته شده است. الماس دارای شبکه‌ی اتمی بسیار فشرده‌ای است که باعث بوجود آمدن سختی زیاد یا به عبارتی سخت‌ترین ماده متبلور شده در کره زمین است. فرمول شیمیایی الماس، کربن خالص (C) می‌باشد ولی بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که حدود ۰٫۰۵ درصد آن ناخالصی‌های شیمیایی است که همین مقدار ناچیز می‌تواند رنگ الماس را تحت تاثیر قرار دهد.

درواقع الماس برای اولین بار در قرن چهارم پیش از میلاد به اروپا رفت ولی قبل از آن در هندوستان در منطقه‌ای به نام Golconda توسط انسان پیدا و از آن زمان برای ۲۰۰۰ سال تنها منبع شناخته شده بود.

در اواخر قرن نوزدهم تجارت این سنگ با پیدایش الماس در آفریقای جنوبی وارد مرحله جدیدی شد و از این دوران به دلیل افزایش حجم تجارت به اروپا تحول عظیمی در تجارت این سنگ بوجود آمد.

حال شاید برای شما نیز جالب باشد که الماس چگونه به وجود می‌آید. ترکیب الماس از کربن است ولی آیا کرین به تنهایی در ساخت الماس کافی است؟ باید بگویم نه. چون عنصر تشکیل دهنده‌ی گرافیت نیز کربن خالص است ولی تفاوت‌های فراوانی بین گرافیت و الماس وجود دارد. به‌عبارتی دیگر ساختار کریستال یک سنگ نقش مهمی در ماهیت آن خواهد داشت.

طریقه‌ی تشکیل الماس

شاید شما از پشت ویترین به جواهراتی که مزین به الماس هستند را دیده باشید که در تلالو نور زیبایی بی‌بدیلی از خود به نمایش گذاشته است. چه عواملی سبب شده که این سنگ ساختاری به این زیبایی داشته باشد و ارزش مادی بالایی را به خود اختصاص دهد؟ الماس در اعماق بیش از ۱۵۰ کیلومتری زیر سطح زمین و در فشار بالا (بالاتر از ۴۵۰۰۰ اتمسفر) و حرارت‌هاى بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتى گراد، از ماگماهاى اولترابازيک يا پريدوت شکل می‌گیرد. دانستن اطلاعاتی راجع به مراحل شکل گیری و استخراج الماس به شما کمک می‌کند. پس شرایط سخت لازم، برای تشکیل الماس از مواردی است که برگران‌بهایی این سنگ می‌افزاید.

زیبایی نور در الماس

حتما تلالو و بازی نور را در درون الماس دیده اید. سوال اصلی این است که هنگام برخورد نور به سطح الماس چه اتفاقی می‌افتد، چه مقدار نور وارد الماس می‌شود و چه مقدار از آن به چشم ما برمی‌گردد. تمام این عوامل به خواص نوری الماس به علاوه کیفیت تراش آن بستگی دارد. کسانی که کار تراش الماس را انجام می‌دهند به این نکته واقف هستند که عمده خواص نوری الماس در تاج و facet های اطراف آن خود را نمایان می‌سازد و آن را چشم نواز می‌کند.

وقتی در حین تماشای الماس زاویه‌ی دید خود را به صورت مدوام تغییر دهید یا الماس روی یک منبع حرکتی باشد و باعث چرخش آن شود و منبع نوری به آن تابانده شود می‌توان میزان زیبایی یک سنگ را ارزیابی کرد. الماس تراش خورده یک شی سه بعدی می‌باشد، وقتی نور وارد الماس می‌شود مسیری پیچیده و تو درتویی را طی می‌کند، تحقیقات به عمل آمده ارتباط بین نور و محیط داخلی الماس را آشکار می‌سازد.

سنگ‌های مشابه الماس

در طبیعت سنگ هایی وجود دارند که در ظاهر شباهت نزدیکی با الماس دارند همانند زیرکن، کروندوم، فناکیت، تورمالین، توپاز، بریل، کوارتز، شئليت، اسفالريت و گوهرهاى مصنوعى مثل زيرکن کوبيک، روتيل، اسپينل و تيتانات استرانسيوم، الماس بشدت هادى گرما بوده و باعث تشخيص و شناسايى آن از سنگ هاى مشابه‌اش مى‌شود. گران‌ترين الماس دارای ساختار خوب و بدون رنگ است و يا متمايل به سفيد آبى می‌باشد. داشتن ته رنگ زرد، از قيمت الماس به شدت مى‌کاهد. البته الماس‌هاى روشن و شفاف کمياب بوده و قيمت بسيار بالايى نيز دارند.

برخي از الماس‌ها در لابراتوارها به صورت مصنوعي ساخته مي‌شوند اما همچنان حقيقي به شمار می‌آیند. آن ها تقریبا ساختاری مشابه با ساختار الماس اصل دارند و تنها یک فرد متخصص می‌تواند آن‌ها را از هم تشخیص دهد پس در حین خرید باید بسیار مراقب بود.

گالری طلا و جواهر اونیکست

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
برگشت به بالا
Scan via WeChat App to follow Graff