0
مجموع:0 ریال
27 مرداد 1399

قیراط چیست؟

قیراط چیست

اگر برای لحظاتی در طلا فروشی ها زمانی را سپری کرده باشید، بی شک چند باری واژه و کلمه قیراط را شنیدید. همانطور که اشاره شد این کلمه بیشتر در جواهر و طلا فروشی استفاده می‌شود. البته شاید با خودتان پرسیده باشید واژه قیراط چه معنایی دارد؟ تا همین قدر بدانید قیرات که در نوشتاری به این شکل هم گاهی استفاده می‌شود واحد وزنی که وزن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را بیان می‌کند. در ادامه مطلب شما را بیشتر با واژه قیراط چیست آشنا می‌کنیم.

مفهوم قیراط

واژه قیراط که در زبان انگلیسی به آن Carat گفته می‌شود که به نوعی این کلمه در ظاهر ارتباط مهمی بین سنگ قیمتی و  قیمت آن ایجاد می‌کند. جالب است بدانید اگر به ریشه کلمه قیراط مراجعه کنیم طبق متون ارائه شده این یک کلمه عربی است. از این‌ها که بگذریم، به کمک این واحد وزنی به راحتی می‌توانید جواهرات و سنگ های قیمتی‌ خود را ارزش و اعتباری قائل ببخشید.

اگر بخواهیم یک تعریف کامل از قیراط داشته باشیم، می‌توان چنین شرح داد که قیراط به عبارتی برابر با ۲۰۰ سوت است. حال به طور حتم یک سوت یعنی چی؟ در واقع اگر بخواهیم جزئی تر مسئله را برایتان باز کنیم بهتر است دنباله مطلب را بخوانید.

البته خیلی نمی‌خواهیم بحث را علمی کنیم. تا همین قدر بدانید کفایت می‌کند که هر ۱۰۰۰ سوت برابر یک گرم است. این طور هم می‌توانیم بگوییم که هر قیراط معادل ۲۰۰ میلی گرم است. از طرفی، همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که قیرات به معنای وزن سنگ است نه اندازه آن.

قیراط و قیمت الماس

در خصوص ارتباطی که بین قیراط و الماس وجود دارد می‌توان چنین گفت. وقتی صبحت از جواهرات لوکس می‌شود، گوشه ذهن همه ما بالاخره کلمه الماس نمایان می‌شود. از سویی، الماس همچنان در میان سنگ های قیمتی ارزش و اعتبار خود را حفظ کرده و پیشتازی می‌کند. از سوی دیگر الماس مخاطبین بسیاری برای خود دارد که به همین زودی ها از صحنه رقابت کنار نمی‌رود حتی اگر قرن‌ها را از هم سپر کنیم. به جهت استفاده‌ای که از الماس در بخش هایی از جمله صنعت و زیورآلات انجام می‌شود به دیروز و امروز خلاصه نمی‌شود.

به طور حتم می‌دانید که در قیمت گذاری سنگ های قیمتی همچون الماس عوامل زیادی از جمله رنگ، جلا و درخشندگی و … می‌تواند دخیل باشد. در این میان وزن الماس هم بسیار می‌تواند در قیمت گذاری نهایی این سنگ گران بها تأثیر داشته باشد. صحبت از وزن شد و قیراط هم که بی ارتباط با وزن نیست. الماسی که وزن رُندتری داشته باشد در مقایسه با الماس هایی مقدار وزن رِندی ندارند از لحاظ پولی ارزش بیشتری دارند.

در لحظاتی که داریم به پایان مبحث معرفی قیراط می‌رسیم، مجموعه سایت اونیکست امیدوار است برای دقایقی شما را با واژه قیراط بیشتر آشنا کرده باشد تا با درک و آگاهی بیشتر از قبل، قدم در جواهر و طلا فروشی ها بگذارید. از سویی اونیکست در کنار ارائه مقالات متنوع چون قیراط چیست؟ همچنین می‌تواند با عرضه خدماتی چون فروش جواهر آنلاین یا خرید طلای آنلاین بیش از قبل شما را راهنمایی کند.

گالری طلا و جواهر اونیکست

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
برگشت به بالا
Scan via WeChat App to follow Graff