0
مجموع:0 ریال
21 آبان 1399

تشخیص مروارید طبیعی و پرورشی از یکدیگر

تشخیص مروارید طبیعی و پرورشی از یکدیگر

مروارید از جمله سنگ‌های قیمتی است که حالت کروی و رنگ سفید درخشان آن بسیار جذاب و چشم نواز است. مرواریدها گونه‌های متفاوتی دارند که بر اساس شکل و رنگ های مختلف، دارای ارزش متفاوتی هستند. همیشه در میان نمونه‌های اصل نمونه های پرورشی نیز وجود دارند که انسان در تولید آن نقش دارد و طریقه‌ی تشخیص این دو از هم می‌تواند برای کسانی که علم و دانش مورد نیاز در این زمینه را ندارند کمی مشکل باشد. مروارید پرورشی که به آن مروارید مصنوعی نیز گفته می شود توسط صدف اما با دخالت انسان تولید می‌شود. روش کار به این صورت است که ابتدا پوسته ی صدف را سوراخ کرده و یک مروارید کوچک را داخل آن قرار می‌دهند و صدف پس از شناسایی این شی شروع به ترشح می کند که منجر به ایجاد مروارید می‌شود. در این مقاله تفاوت مروارید طبیعی و پرورشی را بررسی خواهیم کرد.

تشخیص مروارید طبیعی و پرورشی از یکدیگر

مروارید معمولا در داخل بدن نرم تنان دو کفه‌ای به نام صدف و ندرتا توسط حلزون تولید می‌شوند. سختی مروارید حدود ۳و ۴ می‌باشد. ساختار مروارید اصل به صورت لایه‌ای و کره‌های هم مرکز هستند که یکی بعد از دیگری کره‌ی کوچکتر را پوشانده است.

شاید برای شما هم سوال باشد که مروارید چگونه تشکیل می‌شود. وقتی جسم خارجی به داخل صدف نفوذ می‌کند، صدف احساس خطر کرده و برای دفاع ماده‌ی آهکی از جنس کربنات کلسیوم و ماده‌ی آلی به نام کنچولین را به دور آن جسم خارجی ترشح کرده و به فرم لایه‌ای آراگونیت متبلور شده و به مرور زمان مروارید تشکیل پیدا می‌کند. این جسم خارجی می‌تواند یک موجود زنده یا مقداری شن و اشیای بی جان باشد که در صورت شکافتن مروارید می‌توان به آن جسم خارجی دست یافت.

صدف‌ها به دلیل مقدار ماده‌ی آلی کنچولین که توسط صدف تولید می‌شود می توانند رنگ‌های مختلفی را به خود بگیرند. سنگ مروارید در رنگ‌های صورتی، نقره ای، قهوه ای یا کرم و شیری، طلایی، سبز، آبی و سیاه دیده می‌شود.

شباهت بسیار زیاد مرواریدهای اصل و پرورشی، تشخیص را دچار اشتباه می‌کند اما در این میان ویژگی‌هایی وجود دارند که می‌توان توسط آن‌ها مراوریدهای اصل را از نمونه‌ی تقلبی یا پرورشی آن تشخیص داد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردارزیم.

وزن

وزن از جمله موارد بسیار مهمی است که می‌توان در تشخیص مرواریدهای اصل کاربرد داشته باشد. وزن مرواریدهای طبیعی در حدود ۷۳/۲ می‌باشد در حالیکه وزن مرواریدهای پرورشی بیشتر از این مقدار می‌باشد.

ساختار مروارید

تشخیص مروارید طبیعی و پرورشی از یکدیگر

از دیگر روش‌های تشخیص مرورید اصل، از نمونه‌ی پرورشی آن می‌توان به ساختار آن اشاره کرد. ساختار مروارید به صورت کره‌های لایه‌ای متحدالمرکز است به صورتی که کره‌ها به صورت تو درتو داخل هم قرار گرفته‌اند ولی مرواریدهای پرورشی چنین ساختاری ندارند و معمولا به صورت صفحه‌های دایره‌ای روی هم قرار گرفته‌اند.

پرتو ماورا بنفش و اشعه‌ی ایکس

روش دیگر تشخیص مرواریدها از یکدیگر قرار دادن مروارید در مجاورت پرتو ماورا بنفش یا اشعه‌ی ایکس می‌باشد و معمولا رنگ مرواریدهای پرورشی تحت پرتو ماورا بنفش به رنگ زرد می‌باشد و در پرتو اشعه ایکس به رنگ سبز درمی آید که می‌توان به راحتی مروارید اصل را از مروارید پرورشی تشخیص داد.

گالری طلا و جواهر اونیکست

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
برگشت به بالا
Scan via WeChat App to follow Graff